Wie wint de oorlog om ict-personeel?

Wie wint de oorlog om ict-personeel?

Gepubliceerd op October 15, 2018 op https://www.ecommercenews.nl/wie-wint-de-oorlog-om-ict-personeel/


Michael Dean van Leeuwen

Werkgevers staan te springen om ict’ers, en niet alleen in de digitale sector. Met name B2B-bedrijven krijgen hun vacatures moeilijk vervuld. Terwijl zij ze misschien wel het hardste nodig hebben, stelt recruiter Michael van Leeuwen: “Juist daar zit nu uitdaging en groei voor programmeurs.”

Door vergevorderde digitalisering blijft de vraag naar softwaredevelopers, appmakers en systeemontwikkelaars in alle sectoren toenemen. Vorig jaar was 50% van de ict-vacatures moeilijk te vervullen, aldus het UWV. In 2016 ging dit nog om 36%. 

Business-to-business-bedrijven in het bijzonder hebben behoefte aan softwarebouwers. Dat is niet zo gek, nu deze tak meer dan voorheen inzet op geavanceerde webshops en bijbehorende technologie om producten aan de (zakelijke) man te brengen. Onderzoek van Frost & Sullivanvoorspelt dat over twee jaar zakelijke online verkopen wereldwijd maar liefst 6,6 biljoen dollar zullen genereren. Daarmee laat het de consumentenmarkt ver achter zich, die in datzelfde jaar wordt geschat op 3 biljoen dollar – nog niet eens de helft van haar zakelijke tegenhanger. 

Stoffige kantoorbaan?

B2B is booming, en de groeiende focus op online vraagt om vakkundig personeel. Dat bedrijf en ict’er elkaar niet vinden, heeft meerdere redenen. Bedrijven krijgen te weinig reacties of de paar reacties die ze ontvangen sluit niet aan bij de gevraagde competenties, blijkt uit hetzelfde UWV-onderzoek. Maar er is nog een reden. Voor jonge afgestudeerde programmeurs heeft deze tak van bedrijven namelijk een saai kantoorimago. Wanneer de hippe startups voor je in de rij staan, waarom zou je dan voor een verhandelaar in boormachines werken? 

“B2B is saai en B2C is spannend, dat wordt aangenomen. Maar niets is minder waar.” Michael van Leeuwen is recruiter voor Sybrand’s Place, de digitale tak van bouwleverancier Stiho. Aan hem de taak het optimale e-commerceteam samen te stellen. “Het lukt ons tot op heden nog wel om ict-functies te vullen, maar je merkt dat het steeds moeilijker wordt.”

Op een vacature ontvangt hij zo’n twintig tot honderd reacties. Bij honderd of meer reacties gaat het veelal om kandidaten uit het buitenland, voornamelijk India. “Het helpt dat Nederland internationaal gezien goed aangeschreven staat als woon- en werkplek. Mensen zijn bereid hierheen te komen om in de IT te werken.” Onlangs is het team een samenwerking aangegaan met een kantoor in Lissabon: “Als werkgever moet je flexibel zijn en op zoek naar mogelijkheden en oplossingen. Dat helpt.”

Employer branding

De website van het internetbureau slaat duidelijk een andere toon aan dan moederbedrijf Stiho Groep, met leuzen als ‘work hard, play hard’ en ‘hard gaan’, om een jongere generatie aan te spreken. Michael benadrukt dat je als bedrijf zichtbaar moet zijn voor je doelgroep. Overweeg bijvoorbeeld eens een seminar te organiseren; daar kunnen mensen elkaar ontmoeten en van je bedrijfscultuur proeven. “Maar let op, als je een bijeenkomst organiseert vanuit de inhoud en het blijkt niets anders dan een wervingscampagne, dan zijn mensen niet blij met je.”

Zeker voor techtalenten die misschien al ergens anders werken maar bereid zijn te switchen bij een interessant aanbod, is zichtbaarheid van belang. Zo heeft mediabedrijf Blendle een #behindthescenes nieuwsbrief opgezet toen ze merkten dat veel bezoekers wel naar vacatures keken, maar er niet op reageerden. Met zulke marketingpraktijken laat je ict’ers zien dat de B2B-branche wél spannend is. Zij laten zich niet trekken door big business, maar willen bovenal leuk en interessant werk doen. 

Source: https://www.ecommercenews.nl/wie-wint-de-oorlog-om-ict-personeel/